donderdag 11 juni 2009

Online campagne voeren? Yes we can!



De sprekers waar misschien wel het meest naar uitgekeken werd, namelijk Paul Hilder van Avaaz en Matthew Mc.Gregor van Blue State Digital stonden vandaag op het spreekgestoelte. Zij worden verantwoordelijk gehouden voor het grote online succes van Obama. Dankzij de stuwende kracht van deze organisaties vond Obama immers gehoor bij de jonge Amerikanen. Matthew minimaliseert bescheiden als hij is, het belang van Blue State Digital; “Obama’s persoonlijkheid heeft hem natuurlijk geen windeieren gelegd, Barack is immers de popster onder de politici”. Maar hij bevestigt de belangrijke rol van zijn organisatie als het om de digitale communicatie gaat. Blue State Digital ontwikkelde de online campagne en de bijhorende tools om mensen via het net te betrekken bij de Obamacampagne. Ook Avaaz mobiliseerde via het net duizenden mensen voor de campagne en werkt daarnaast rond vele andere politieke, economische en sociale thema’s. Ze omschrijven zichzelf als een community van wereldburgers die opkomen voor een rechtvaardige en vredelievende wereld. Nou daar kunnen we als vakbond mee leven nietwaar?

Prangende vraag: welke lessen kan een vakbond trekken uit dit soort online campagnes?

Centraal staat het gevoel van ‘betrokkenheid’. Het is belangrijk om mensen, leden het gevoel te geven erbij te horen, iets nuttigs bij te dragen aan een duidelijk vooropgesteld doel. Je maakt je leden belangrijk, je probeert ze tot een belangrijke spil van je actie en vakbondswerk te maken. Denk aan bedrijfsacties of thema's die hen direct aanbelangen.
Naast betrokkenheid of engagement is het ondernemen van actie een belangrijk gegeven. Daardoor wordt de betrokkenheid versterkt. Actie is een breed begrip. Ze moet laagdrempelig zijn en eenvoudig. Het tekenen van online petities, het versturen van emails, maar ook, en zeer belangrijk, bloggen, insturen van zelfgemaakte video’s, kortom de personal touch, het gevoel mee te werken aan de online communicatie en deel uit te maken van een groter geheel. Deze actieve inbreng creëert een groepsgevoel. Tot slot mogen we niet verzaken aan een communicatie over de resultaten van de actie. Mensen willen weten of de actie succesvol is geweest, of ze bij hebben gedragen tot een succes. Bijvoorbeeld een actie mbt een bepaald bedrijf. Blue State Digital organiseerde recent een enorme mailcampagne richting het Nederlandse TNT met de dringende vraag om af te zien van de overname van de Engelse Post. Tienduizenden individuele mails overspoelden op een paar dagen tijd de customer service van TNT. TNT krabde zich toch nog eens achter de oren en ook de Engelse Post keerde terug op zijn schreden: een overname zit er voorlopig niet in.



Dit lijken eenvoudige lessen, maar de praktijk leert dat we op vandaag lang niet altijd op deze manier werken. En om deze lessen in de praktijk te brengen, zullen we onze digitale communicatiekanalen serieus moeten ‘updaten’. Wordt vervolgd.

www.avaaz.org

www.bluestatedigital.com

(op de foto's zie je Matthew van Blue State Digital)

Auteur: Monique Braam

Schroom niet om je reactie (commend) te geven: het kan anoniem zonder in te loggen. Klik gewoon op 'reacties' en alles wijst zich vanzelf... Doen!

1 opmerking:

  1. Ik voel mij in ieder geval goed betrokken bij dit forum als ik deze blog lees

    BeantwoordenVerwijderen