Onze Noorderburen hebben zojuist een enerverende en heftige campagne achter de rug: FNV Bondgenoten organiseerde de campagne Schoon genoeg. De Schoonmakers hadden er immers schoon genoeg van. Negen weken voerden ze actie voor een beter loon en meer respect. En daarin zijn ze geslaagd!
Wat vormde de sleutel tot succes?
De schoonmakers zelf speelden de hoofdrol in deze professioneel opgezette campagne. Hun verhalen vormde de leidraad in de communicatie. Persoonlijke, soms emotionele verhalen die de publieke opinie positief beïnvloedden. Zowel de 'man in de straat' als de politiek besefte dat er iets moest veranderen aan de positie en de uitbuiting van deze groep werknemers.
Er verscheen een witboek. Een citaat uit een van de getuigenissen: "Schoonmakers worden soms bijna gezien als slaven, maar dat zijn we niet. Wij hebben onze slechte positie altijd allemaal geaccepteerd. Omdat de meesten van ons slecht Nederlands spreken. We wisten niet wat onze rechten waren. En daar maken de bazen misbruik van. We moeten samenwerken"
En samenwerken deden ze.
Bekijk het videoverslag van de acties:
Auteur: Monique Braam
Geen opmerkingen:
Een reactie posten